Çocuğum yok ama çocuklar ve yaşlılar konusunda çok hassasım.markete gittiğimde çocuklu ailelerin sepetlerinde hazır mamalar yada meyveli yoğurtlar gördüğüm zaman resmen deliriyorum.
o ailelere sorduğunuz zaman çocuklarının yemekleri konusunda çok hassas olduklarını söylerler.
her ne kadar içinde sebze ,et olduğu yazılsa veya söylense dahi nasıl insanlar güvenip alabiliyorlar şaşırıyorum.
hiç bir firma ürünümüzde katkı maddesi koruyucu var elbette demez .içinde tam olarak ne olduğu belli olmayan bir mama ! evde insanın kendinin temiz içine sinerek yavrusuna mama yapması bu kadar mı zordur ! bir kabak , havuç, patates ,bezelye karnıbahar vb sebzeleri pişirip günlük olarak çocuğa vermek çok daha sağlıklı bence .
ayrıca şu hazır meyveli yoğurtlar ! evde hazırlandığında hazır mamalar kadar uzun süre dayanmıyor .demekki mutlaka içlerine bazı katkı maddeleri koyuyorlardır .
ayrıca bir çok firma türkiye deki yasal boşluklardan yararlanıp katkı maddelerini yazmıyorlar etiketlerine ...
bir yakınımın oğlu küçükken hiç bir şey yemiyordu.yediği sadece o zamanlar yeni meyveli yoğurtlar çıkmıştı.yediği sadece bunlardı.anneside yeterki yesin diye devamlı bundan veriyordu .çocuk tüm gün bir şey yemese acıktım demiyordu.sadece bu yoğurt...
annesi bir süre sonra almaktan sıkıldı .ve şöyle bir çözüm buldu.bu yoğurt kablarını atmadı yıkadı sakladı.evde kendi çocuğun sevdiği meyvelerden yoğurtlar yaptı ve onların içine doldurdu.çocuk yoğurt istediği zaman bunları vermeye başladı ...aynı kab olduğu için çocuk ne olduğunu anlamadan bir güzel yiyordu.güzel bir düşünce...
birde mamaların mikrodalga da ısıtılması olayı ! hiç bir şekilde bana mantıklı gelmiyor .uzmanlar mikrodalga çalışırken bile asla önünde durulmaması gerektiğini söylüyorlar radyasyon yayıyor diye .ve bunu en değerli varlıklarımızın mamalarının ısıtılmasında nasıl kullanılır hiç mantığım almıyor.mutlaka o mamaya zarar veriyordur ve besin değerini düşürüyordur
en güzeli benmari usulü ısıtmak
Sosyal Pediatri Derneği Başkanı Prof Dr. Gülbin Gökçay hazır mamalar ve anne sütü ile ilgili düşüncelerini şöyle belirtmiş :
“İnek sütünün çeşitli işlemlerden geçirilmesi sonucunda hazırlanan bebek mamalarının, her ne kadar anne sütüne yakın oldukları bildirilse de, çocuk sağlığı açısından anne sütünün ve emzirmenin yerini tutmaları olanaksızdır. Mamaların halka doğrudan reklamlarının anne sütü ile beslenmeyi olumsuz etkilediği belirlenmiştir. ABD ve Somali dışında dünyadaki tüm ülkelerin imzalamış olduğu uluslararası yasa ile bu reklamlar yasaklanmıştır. Buna karşın ülkemizde maalesef televizyon kanallarında özellikle halkın en fazla televizyon izlediği saatlerde bu mamaların reklamları yapılmakta, birçok hastanede doğum yapan annelere mama üreten firmalar tarafından çeşitli reklam malzemeleri dağıtılmaktadır. Bu yasanın uygulanmasının sağlanması başta devlet görevlileri olmak üzere tüm vatandaşların görevi olmalıdır.”
fikirlerine çok önem verdiğim çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanı prof hilal mocan bir röportajında şunları söylemiş:
Mama ile beslenen çocuklarda ne gibi sağlık riskleri doğabilir?
Mama eğer aşırı derecede verilirse çocuk aniden kilo alır ve bunun da bazı zararları ortaya çıkar. Çünkü anne sütü ile beslenirken çocukların yağ hücrelerinde aşırı derecede hacim artması olmaz. Ama mamayla beslenirse yağ hücrelerinin hem hacmi hem de sayısı artar. Bu da obezite için en önemli kriterdir. Ayrıca anne sütünde büyüme faktörleri vardır; bir mamaya her şeyi koyabilseler bile bu büyüme faktörlerinin konulması mümkün değil. Anne sütü ile beslenen çocuk daha çeviktir, IQ'su daha yüksektir. Anne sütünün avantajları ileriki yaşlarda ortaya çıkar. Dünyanın en pahalı ilaçlarından biri olan 'İnterferon' diye bir ilaç var; viral enfeksiyonlara karşı çocuğu korur ve kanser tedavisinde de yeri vardır. İşte bu ilacın içeriği anne sütünde doğal olarak vardır ama mamada yoktur!
lütfen biraz daha özen biraz daha dikkat ...
ayrıca uzmanlar kablosuz internet kullanan kişilerin geceleri mutlaka adsl i kapatmalarını öneriyorlar .özellikle çocuklu ailelerin daha dikkatli olması gerekiyor.özellikle bebeğin olduğu odada asla bulunmaması gerekiyor adsl...
umarım sağlıklı mutlu huzurlu bebekler çocuklarla dolar bu gittikçe yapaylaşmaya başlamış dünya...bir umut
en büyük isteğim yıllardır bu resimdeki bebeğe benzeyen bir yavrumun olması :)


8 yorum:
Elçin; oğlumu il 6 ay katkısız, 2 yaşına kadarda sürekli emzirdiğim için içim çok rahat ama sütü olmayan yetmeyen anneler ek gıda ve mamaya başvurabiliyor istemeyerek. Ben uzun süre yoğurdu bile günlük mayaladığım için etrafımda hazır yoğurt alan anneleri uyarıyorum. Ama meyveli yoğurt yada reklamlarda çocukları cezbeden büyümix tarzı yiyecekler çok seyrek olsada 4 yaşından sonra alıyoruz. Mecburen :(
sevgili flame öncelikle yorumun için tşk ederim...
sütü yetmeyen anneler için elbette durumun ne kadar zor olduğunu biliyorum...asla onlar için yazılmış bir şey değil...demek istediğim sırf bazı yerleri bozulmasın yerçekimi kanunlarına yenilmesin diye çocuklarını emzirmek istemeyen anneler ...yada çocukla ne kadar önemli olan tensel dokunma yaşayarak emzirmek yerine aman uğraşamam her an onunla diyip sütünü sağıp biberonla veren anneler...bunu bir tanıdık yapıyormuş .şok oldum.boşver ne uğraşacaksın .sağ biberona koyup dolaba at istediği zaman verirsin.ve bu annenin sütünün az olması gibi bir sorunu yok
ayrıca benimde bir kardeşim.var .ve küçükken bu reklamlar yüzünden ne kadar zorluk yaşadığını annemin iyi biliyorum.tabiki kolay değil.arada mecbur vereceksin.ama evde imkanları olduğu halde asla uğraşmayan annelere ben çok kızıyorumhazırı varken niye yorulayımki diye düşünenlere..
sevgiler
Merhaba Elçin,
Bloğunuza arama motorunda "hazır mamaların zararları" başlığını aratırken rastladım.Yazınızın her satırına içtenlikle katılıyorum. Benim 6 aylık bir bebeğim var.Ben de 6 ay sırf anne sütü verdim ve şimdi içim huzur dolu,gittiği yere kadar da emzirmeyi düşünüyorum.Ben gerçi çalışmıyorum,ama ilk başlarda türlü zorluklarla elbette karşılaştım.Göğüs ucunun hassaslaşması,acıması ve neredeyse kanayacak safhaya gelmesi; bunun yanısıra aileler de dahil olmak üzere insanların yaptığı yorumlar, vay efendim bu çocuk aç da ondan ağlıyor,mama veriver vay sırf kuru kuru anne sütü mü içilirmiş 6 ay,su da lazım ek gıda da lazım,çok acıyorum sırf süt içiyor.. vs vs.Bunları söyleyenler ise ünüversite bitirmiş ailelerimizdi düşünebiliyor musun? Büyükler tecrübeli deriz, saygı gösteririz, ama elbette onlarında doğru bildiği yanlışlar olabiliyor. Bir şeyin geçerliliği zaman içinde varlığını yitirebiliyor veya yanlış olduğu kanıtlanıyor.İnan bunu kendi aileme bile anlatana kadar çok zaman geçti,hatta bir keresinde tartışmak zorunda kaldık.Senelerdir her yerde bağıra bağıra 6 ay sırf anne sütü verin,diye afişler asılıyor,e çocuğun kilosu da normal,niye hala ırar edip beni de takdir edeceğinize kırıyorsunuz dedim.Darıldılar,ama zamanla onlar da beni anladı. İnsan vücudu öyle mucizevi bir yaratılışta ki her şeye uyum sağlıyor ve kendini yeniliyor.Çok hassas bir cilt yapım olmasına,kolaylıkla kızarıp acımasına rağmen,göterdiğim sabır ve inat neticesinde ilk emzirdiğim sıralar oluşan o kızarıklık ve çatlaklar 2,5-3 ayda tamamıyla geçti.Şimdi doktorlar o kullandığımız merhemleri bilr gereksiz buluyorlar aslında.Her emzirmeden sonra meme ucunda kalan bir miktar sütü o çevreye sürdüğümüzde hem hasasiyeti geçiriyor,hem de steril bir kalkan oluşturulmuş oluyor.Zaten o çatlaklar acısa bile,bu sadece bir kaç saniye sürüyor,bebek emmeye başladıktan bir kaç saniye sonra acı diniyor.Düşünsene sadece sana muhtaç bebeğin,ne versen onu yiyecek,insanın gözünün içine bakıyorlar.Sen de göz göre göre o içinde ne olduğu belirsiz mamaları elbette yedirmek istemiyorsun.Sırf karnı doysun diyeişin kolayına kaçanları ben de anlamak istemiyorum.Çevremde bir çok anne ve bebek var,çoğu çocuğunun iştahsızlığından şikayetçi.Kimi bu hazır mamalara alıştırmış çocuğu,kimi de günlerce bir kaseyi yedirebilmek için çırpınıyor.Her türlü karışımı deniyorlar.Bir de aldığımız sebzeye, meyveye, ete dikkat etmemiz gerekiyor haliyle.Hormonlu mu,ilaçlı mı,genetiğiyle oynanmış mı..Bu kadar kılı kırk yarmak
biliyorum kolay değil,sütü yetmeyen anneler var,çalışanı var,bulamayanlar var, ki ben de çoğu kez o safhadan geçtim.Devamlı acaba sütüm yetmiyor mu,ne yesem ne içsem sütümü artırsam diye.Öncelikle mümkün mertebe katkılı şeyler yememeye,gazlı içecekleri,içeriği belirsiz meyve sularını terketmeye çalıştım,sigara,içki kullanmadım.Tamam dört dörtlük olamayız,belki zamanımız yok belki imkanımız yok,ama en azından işin kolayına kaçmadan biraz araştırabiliriz,elimizden geleni yaparız,biraz sabırla uğraşırız miniklerimiz için diyorum
Elçin yorumumu yazarken bebeğim uyuyordu,biraz acele yazdığım için harf eksiklikleri, bazı cümlelerde düşüklük olmuş kusura bakma, yayınlamaya karar verirsen en azından harf hatalarını düzeltebilirsen sevinirim.Teşekkürler
sevgili e
öncelikle hoşgeldin:)
yorumun için tşk ederim.anlaşılan sende ilk başlarda bazı sıkıntılar yaşamışsın.böyle durumlarda ne yazık ki herkes çok yorum yapıyor .önemli olan senin bu konuda ne hissettiğin neye güvendiğin...
bloğun olmadığı için sana yazamadım canım...
ayrıca harf hataları için bir müdahalede bulunamıyorum.kusura bakma lütfen
ne zaman istersen yazabilirsin her zaman beklerim
seni ve o melek yavrunu öpüyorum :)
sevgiler
Merhaba Elçin; Oğlum şu an 5 aylık ve sütüm çok azaldı. Hazır mamalara geçmelisin diyor doktorumuz. Ayrıca belki başka bir yol gösterir düşüncesiyle gittiğimiz başka bir doktor. Öncelikle bu hazır mamalarla başlamasın yeme alışkanlığı edindirmek için deniyor. Daha sonrasında evde çorba yapımı için tarifler veriyorlar. Ama o kendim hazırlayabileceğim söylenen mamaları çorbaları yedirme zamanım gelene kadar ne yedireceğim çocuğum doysun diye onu bilmiyorum. Lütfen bir bilgi verin. Muhallebiyi de onunla yapacaksın diyorlar. Pirinç unu pişirsem dedim. Tamam suyla pişir, pişirdikten sonra yine içine biberon maması 3 ölçek koy diyor. Süt kullanmaman için biberon maması koymalısın diyor. Sürekli hazır mama çıkıyor yani karşımıza. Sütü belli bir oranda sulandırıp pirinç unu mama yapsam bir sakıncası olur mu? Lütfen çok acil bilgi birikimini paylaşırsan çok memnun olurum. Bu arada hazır mamaların zararlarını araştırırken rastladım siteye. Sağlıklı ve başarılı günler diliyorum. Umarım Allahtan o resimdekine benzer bir bebeğin olur bir gün:)
merhaba benim de 4.5 aylık kızım var .şuansa kafam çok karışık ek gıdalara geçiş dönemimiz başladı ve dıktorumuz organik olduğunu söylediği kaşık mamaları,kavonoz içindeki sebze püreleri,muhallebileri tavsiye etti. Ben de hazır mama ve püreleri yedirmemeyi düşünüyordum .Hazır mamaların zararlarını ararken sitenizi buldum.Çalışmaya başlayacağım içinde aç kalmaması için vermeyi düşünmeye başladım .Bilmiyorum kafam çok karışık
sevgili 2 adsız ..öncelikle sizlerden çok özür diliyorum.bu bloğa girmediğim ve yeni bloğumda yazdığım için yorumlarınızı şimdi gördüm :( çok üzgünüm...
ama keşke mail adresinizi bıraksaydınız geri dönebilmek adına size
Yorum Gönder